Dota

Uite un articol care s-ar putea sa para, si chiar sa fie, plictisitor pentru multi dintre cititori (in special pentru fete). Chiar si asa, consider ca fiecare dintre noi am avea ceva de invatat din povestea aceasta.

O data pe saptamana sau o data la doua saptamani, ne adunam cu mic cu mare, prieteni si colegi si ne rafuim in jocul pe calculator DotA (Defense of the ancients) – noi numim rafuiala asta ‘Team building’.
Este un joc derivat din Warcraft III (productie Blizzard), mai exact o harta  modificata in care doua echipe alcatuite din 5 jucatori incearca sa distruga baza inamica.
Nu mi-am propus sa fac un review al jocului, cei interesati de el, stiu despre ce este vorba; ce as dori in schimb sa discut sunt cateva aspecte legate de strategia in joc, relatiile dintre cei implicati, atitudinea si similitudinile jucatorilor cu personajele din/in viata reala.

Primul lucru care trebuie retinut e ca Dota este un joc de echipa. Daca jucam ca sa castigam, acesta este lucrul cel mai important pe care trebuie sa-l retinem. Atunci cand vrei sa socializezi, sau sa faci team building, nu o poti face de unul singur. Imaginati-va ca iesiti la un picnic cu colegii, si unul dintre acestia merge in padure si se intoarce la apusul soarelui, sau chiar dupa ce restul au plecat.
Concluzia: joaca in echipa sau daca nu vrei, joaca Solitaire!

A doua chestie: orice echipa are un lider. Echipele fara lider sunt ca si puii fara closca. Pot sa fie cei mai grozavi si mai frumosi pui, fara closca tot rataciti sunt. S-a creat o falsa impresie ca liderul trebuie sa fie cel mai bun (talentat jucator in cazul de fata). Fals! Liderul nu trebuie sa fie cel mai bun jucator. El trebuie sa fie cel care isi asuma responsabilitatile (pentru esec sau victorie), cel care intelege ‘jocul’, cel care da directii, cel care poate pune in valoare si scoate ce e mai bun din ‘soldatii’ lui. Deciziile corecte, luate in momentele critice au valoare mai mare decat orice talent (sau ‘skill’ cum ar spune cunoscatorii).
Liderul este responsabil sa gaseasca (orice) modalitati prin care echipa sa castige. Liderii nu trebuie sa vina cu scuze, ci cu solutii. Unul dintre cele mai des intalnite ‘mere ale discordiei’ (ori lebenitze sau prune ale discordiei cum ar spune un prieten) sunt scuzele: ca Y joaca prost, ca X e noob, ca bug-urile, ca norocul, ca soarta, ca eroul, ca IceFrog (si neamurile lui), ca Roshan, ca harta, ca sunt in echipa noobilor, ca, ca, ca…  si da, sa fim realisti, unele dintre acestea chiar sunt scuze reale. Dar scuzele nu sunt solutii. Iar in echipa in care nu exista un lider, discutiile vizavi de scuze (si acuze totodata) sunt interminabile.
Concluzia: jocurile echilibrate vor incepe in momentul in care fiecare echipa are un lider. Nu doi, nu trei, unul singur.

A treia chestiune, in stransa legatura cu cele mentionate anterior: daca Dota este un joc de echipa si daca fiecare echipa are un lider, atunci restul echipei trebuie sa-si accepte functia in cadrul echipei (suport, tanc, ‘killer’) si sa se supuna deciziilor pe care le ia liderul (presupunand ca s-au ales liderii care isi merita functia). Daca un fotbalist are talent de fundas dar el se incapataneaza sa joace atacant, nu doar ca este enervant dar strica toata echipa (si jocul).
Concluzia: accepta-ti rolul in echipa si supune-te deciziilor pe care le ia liderul.

Patru: daca un membru al unei echipe nu se conformeaza, fie renunta de bunavoie, fie se renunta la el. Este destul de trist (si imatur), cand din cauza preferintelor (ca sa nu le spun fitelor) unuia, ceilalti 5-7 jucatori ajung sa se certe, se isca dispute, se rearanjeaza jucatorii si se pierde o gramada de timp cu parlamentari. Ganditi-va atunci cat de rapid se rezolva o situatie in care 4 sau 5 au ‘fitze’…
Concluzia: chiar daca nu e usor renunta la copilarii si la fitze in favoarea echipelor si a unui joc frumos si echilibrat.

Nu in ultimul rand: nimanui nu-i place sa piarda. Si totusi nu e atat de trist cand pierzi in urma unui joc frumos, este trist cand, o activitate ce se presupune a fi relaxanta si constructiva, se transforma intr-un scandal semi-tiganesc, demn de copii de clasa a V-a.
Si, la final, il citez pe un bun prieten:
Cel mai rau e cand lumea nu-si recunoaste greselile dar se mira de ce pierde. Doar analizand greselile pe care le faci poti sa le repari si sa devii mai bun.

Dixit.

Share

29 Raspunsuri to “Dota”


  1. 1 DelilahNo Gravatar Jun 29th, 2009 la 7:48 am

    o idee buna de t.b. mai tare si mai ieftina decat paintball-ul care era hitul hiturilor,fain,fain,fain.misto ideea
    in rest,nu mi s-a parut plictisitor deloc,stiu si eu jocul,era ceva de capul lui intr-o vreme cand pierdeam orele cu asa ceva,acum,imbatranind (hihihi) putin am devenit one man show si atunci echipa a ramas in alt plan,dar daca mi se schimba jobul si se revine la comunitate,cred ca o sa iti preiau si eu ideea cu un joc care sa fie jucat de toti o data pe saptamana.

  2. 2 oanaNo Gravatar Jun 30th, 2009 la 8:24 am

    Da, chiar nu e plictisitor. Ideea e sa stii sa respecti toate aceste reguli, indiferent de pozitia pe care o ocupi in cadrul jocului. Sa stii sa pierzi si sa respecti tot ce se intampla acolo, indiferent in ce tabara te vei afla la sfarsitul jocului. Eu mi-asi dori sa am astfel de activitati, insa nu prea am cu cine.

  3. 3 ArmagheddonNo Gravatar Jul 1st, 2009 la 10:18 pm

    noah, sa va aud gura acuma, domnilor…

    si eu (primul fara de pacat) voi arunca prima piatra: de ce va luati toti mah tot timpul eroi de kill, si jucati apoi ca o cizma cu ei? :)

    PS: tu intrussule baga ceva samanta de scandal intre astia sa iti bage 100 de commentarii :)

  4. 4 LaurentiuNo Gravatar Jul 2nd, 2009 la 11:59 am

    Nu se baga nimeni fiindca probabil toti se simt cu musca pe caciula… :)

  5. 5 MihaelafilipNo Gravatar Jul 2nd, 2009 la 2:52 pm

    Ai dreptate..fetele nu sunt interesate de jocuri de genul asta. Insa celelalte posturi sunt inteligente,punctezi bine ceea ce conteaza. Bun blog ;) bafta

  6. 6 valyNo Gravatar Jul 2nd, 2009 la 11:36 pm

    caut si eu sa instalez un blog care ma poate ajuta?

  7. 7 LaurentiuNo Gravatar Jul 2nd, 2009 la 11:44 pm

    Vezi articolul Cum sa-ti faci un blog.

  8. 8 AlinNo Gravatar Jul 4th, 2009 la 8:39 pm

    Dap…dar sti ce greu e sa ii zici cuiva ca joaca ca o cizma…si ce usor e sa ii dai sfaturi cuiva care greseste / joaca mai slab si care refuza sa vada realitatea…

    Intradevar trebuie sa existe un “lider” dar cu toate acestea liderul trebuie sa fie intre cei mai buni de acolo daca nu cel mai bun…
    Un lider trebuie sa isi castige statutul de lider, nu ca i-a zis mama ca e cel mai destept prunc de pe pamant si acum vrea sa demonstreze la toata lumea asta…

    Din pacate sunt o gramada care vor sa fie lideri si joaca lamentabil, incep cu zbieraturi, injuraturi si “comenzi” pe care daca le ai cat de cat cu jocul nu poti decat sa le ignori (ceea ce prefer eu sa fac de obicei)
    Normal ca “liderul expert” se va enerva ca prostul pt ca a “facut o treaba mare”

    Si ai uitat sa zici de cei care cedeaza psihic :D ba se enerveaza pe partener, ba a pierdut prea mult, ba ca nu e balansat etc.

  9. 9 AlinNo Gravatar Jul 4th, 2009 la 8:52 pm

    Cred ca peste tot exista anumite persoanje care se enerveaza repede, striga imediat, vorbesc excesiv si e deranjant, suparator…dar parca te obisnuiesti cu el…parca sti ca atat il duce capul….
    Dar cand unul care de obicei e calm, retinut la vorbe iti zice una…parca iti pica de 100 de ori mai greu decat ala de trancaneste toata ziua :) ) prietenii stiu de ce :p

    Chiar e curios…cum e mai bine? sa zici prostii tot timpul ca sa se obisnuiasca cu tine? sau sa fi mai retinut si sa se oftice cei din jurul tau la prima remarca pe care o scoti dupa vreme indelungata?

  10. 10 ArmagheddonNo Gravatar Jul 6th, 2009 la 12:15 am

    @Alin:

    prietene, sper ca realizezi ca nu dupa tine aruncam cu pietre, nu? :)

    raspunsul la ultima ta intrebare e simplu: sa zici doar cand trebuie, si nu pentru orice detaliu marunt; iar daca te simti ignorat, ai si optiunea sa faci ‘team building’ cu alte echipe…

    PS: unde ai fost la ultima sedinta, ca ti-or simtit astia lipsa :)

  11. 11 AlinNo Gravatar Jul 6th, 2009 la 4:15 pm

    Stiu ca nu la mine se refera, i’m not a noob :) just semi-noob :p
    Nu stiu daca mi-au simtit lipsa, dar tu ai lipsit mai mult ca mine ;)

  12. 12 AlinNo Gravatar Jul 6th, 2009 la 10:06 pm

    Pt Armagheddon
    Sper ca stii ca nu la tine m-am referit cand am vorbit de “lideri” si de cei care joaca slab :)

  13. 13 ArmagheddonNo Gravatar Jul 6th, 2009 la 10:49 pm

    eu nu iau personal nimic

    poate daca ai zice ceva despre:
    – Starcraft,
    – aspectul meu fizic de Fat Frumos,
    – lungimea sabiei (intitulata Rapier, echivalentul modern al lui Excalibur),
    – lidershipul meu napoleonian,
    – si nu in cele din urma despre modestia mea,
    poate atunci ti-as da un stun :)

    PS: absentele mele sunt motivate, intreaba-l pe intruss :)

  14. 14 RoshuNo Gravatar Jul 7th, 2009 la 7:42 am

    Laur are in mare parte dreptate …. mai ales in cazul de care amintea Alin mai sus, in privinta liderului. Degeaba stii tu dribla, stii suta, daca nu dai drumul la minge in timp util, o vei pierde pana la urma.
    Si inca unul, Armaghdon(aka Fat-Frumos ;) ) zicea ceva de Napoleon; Napoleon nu a fost niciodata un bun soldat sau un bun razboinic cu arma, a fost un foarte mare, de fapt unul dintre cei mai mari 10 ai lumii, parerea mea, STRATEG. De fapt asta si conteaza intr-un joc de echipa, strategia, nu conteaza ca tu stii ochii foarte bine, daca nu-l vezi pe cel in care trebuie sa tragi.
    Acestea fiind spuse, echipa mea ar trebui sa-si dea seama, ca eu sunt SEFUL, si sa ma promoveze la rangul de CAPITAN de echipa.

    :) , traiasca blogul!

  15. 15 AlinNo Gravatar Jul 7th, 2009 la 9:08 am

    The sniper has grown under your skin roshule :) ) E bine ca ai “ochit” si tu punctul asta
    Totusi ma mir cum se poate ca cineva care e omorat de creepi prin padure sa fie un lider exceptional si un jucator de cacao in acelasi timp, vb de dota binenteles
    Sau sa inteleg ca e o tehnica speciala in a misca mouse-ul si a folosi 2-3 abilitati? :-?

  16. 16 ArmagheddonNo Gravatar Jul 7th, 2009 la 9:12 am

    lasa Roshule ca sapt viitoare poate intru si eu si va conduc spre victorie :)

    PS: jan ar zice ca conteaza si norocu :)

  17. 17 JanNo Gravatar Jul 7th, 2009 la 9:52 am

    De acord cu cele zise in mare. As puncta cateva chestii:
    1. daca jucatorii sunt buni, nu e neaparata nevoie de lider. Miscarile si strategia devin evidente. Am jucat nenumarate jocuri pe high level room in care in afara de cateva semne nu s-a comunicat.

    2. ma enervez f.tare cand vad greseli penibile de incepatori, desi cu totii jucam deja de ani de zile. Am impresia ca pierd vremea degeaba.Poti “repara” astfel de greseli prin:

    a) autocontrol. pentru asta trebuie sa realizezi ca ai gresit si sa nu repeti gresala. (nu se intampla la noi)
    b) prin “bataie”. cand prima varianta nu merge, trebuie ca grupul sa-l corecteze pe cel care greseste.

    @Armagheddon: da, norocul conteaza.

  18. 18 AlinNo Gravatar Jul 7th, 2009 la 9:54 am

    Macar invatati din fotbal, cum zicea piturca:
    Am jucat bine, am domninat adversarul, am avut ocazii, am aratat ca suntem buni..dar ne-a dezavantajat terenul si arbitrajul :) )

  19. 19 ArmagheddonNo Gravatar Jul 7th, 2009 la 10:32 am

    @Jan:
    tu stii de ce intruss joaca bine de obicei, desi da abilitatile cu mouseul? pentru ca vede jocul diferit fata de restul; incontestabil, asta e un avantaj mare

    in schimb jucatorii de pe high level room joaca solid, dar previzibil; de aia nu prea e nevoie de comunicare (pentru ca toti gandesc la fel)

    in conditiile in care toti joaca previzibil, rezultatul meciului este destul de previzibil; ceea ce poate face insa o diferenta mare intre echipe este un lider cu ‘viziunea jocului’;

    la punctu 2 nu sunt de acord cu ‘bataia’ (mai mult sau mai putin figurativ), pentru ca e o metoda comunista de educare/invatare;

    btw, bloodstone rulez :)

  20. 20 ghearaNo Gravatar Jul 8th, 2009 la 9:06 am

    Nah uite comentez si eu la sfarsit ca n-am avut timp. Sunt perfect de acord cu intrusu, de fapt noi vorbeam de astea de mult in pauzele de masa. Tot ce pot sa va spun e ca m-am saturat sa primesc replici ce la aia care stiu sa joace cu 3 eroi de kill si atat, si striga ca nu le dau heal de parca numa ei ar conta in joc, sa fie godlike si daca nu-s godlike tot aiailalti sunt prosti. Dota e joc de team, poti juca foarte prost la 1vs1 la skill DAR ASTA NU CONTEAZA. Conteaza ca echipa sa se sincronizeze.
    @Mircea – nu joci team. Tot in padure la farmat. De aia nu esti lider si de aia nu te asculta nimeni.
    @Alin – ase e, multi se enerveaza la critica ( si eu printre ei), de aceea trebuie atras atentia “prieteneste” fara reprosuri dure, ca mai mult il enervezi si nu se mai poate concetra deloc.
    @Jan – trebuie lider. De aia tot castiga intrusu, ca pe el il asculta lumea, si poate sa coordoneze echipa. Si il asculta pentru ca s-a impus singur prin calitatile de coordonator.

    Din pacate insa cei mai multi considera ca un lider e doar unu care are skill. Trebuie sa stii jocul, dar strategia nu inseamna skill. Se poate defini un lider prin calitatea lui de a conduce si a coordona, nu de a si indeplini singur sarcine. Pentru asta exista ceilalti din echipa.

    Cat despre mine, mie imi place sa joc cu eroi de suport, chiar imi place, dar ma dezgusta deja faptul ca joc cu niste copii nerecunoscatori.

    Si inca ceva – e doar un joc FFS! priviti-l ca atare. Nici macar pe bani nu jucam, iar nervii care ii provoaca uneori nu mi-i plateste nimeni.

  21. 21 ArmagheddonNo Gravatar Jul 8th, 2009 la 11:17 am

    @gheara:

    ai 10 buline roz de la mine :) )

  22. 22 LaurentiuNo Gravatar Jul 8th, 2009 la 3:54 pm

    Intr-adevar s-au spus lucruri utile pe aici. Daca am reusi sa le si respectam, cu atat mai bine. Cu totii avem piticii nostri (nu vreau sa iau pe nimeni la puricat); totusi spre o imbunatatire a sesiunilor viitoare as avea cateva sfaturi utile (fara sa dau nume, se va recunoaste fiecare pe alocuri):

    1. Consider ca fiind cea mai mare problema, care ne impiedica sa avem dispute frumoase, faptul ca inca nu se cunosc niste PRINCIPII DE BAZA; ba mai mult de atat, sunt ignorate punandu-se in continuare accent pe aspecte mai putin relevante; si acum exemplele:

    - alegerea proasta a eroilor (fiecare ia eroul cu care stie/ii place sa joace) si astfel apar meciuri gen: Mortred, Void, Bone vs Skeleton King, Tide, Sand King. Iar la sfarsit se nasc intrebari si reprosuri epice de genul: Cum am putut pierde? Bine ca noua ne pica baza si tu esti la Roshan! (clarificari: chiar daca era toata echipa acolo, si inca doi ca voi, tot se pierdea meciul. A fost pierdut din start de altfel…)

    - alegerea (de multe ori) foarte proasta a artifactelor – (basher pe Razor; silence pe Krobelus; battle fury la inceput pe TideHunter intr-un meci impotriva lui Zeus); sau eroii de suport isi fac artifacte de ‘kill’. Sau imi fac artifacte ca asa am vazut pe NET…

    - strategia elementara proasta; ex: inceputul meciului, pe lane Zeus vs Mortred (si Mortred isi cumpara boots; sau isi face bracer – in loc sa-si ia regen – si se plimba la fantana si apoi se intreaba de ce are 3 lvls mai putin); iti pierzi banii fiindca mori inainte sa apuci sa-ti cumperi un artifact; actele de curaj prostesc (“il urmaresc pana la fantana chiar de-ar fi sa mor!” – si cu urmaritu’ ramai)

    2. Nu tot timpul iti permiti sa joci cu eroul ‘preferat’. [si nu exista ca 'nu-mi place eroul']. Motto-ul este: unul joaca cum canta restul (si nu invers…). Daca esti intelegator cu grupul, cu siguranta si grupul va fi intelegator cu tine.

    3. Cand cineva critica decizia altcuiva, respectivul incepe sa spuna ce a facut bine, in loc sa recunoasca ce a facut prost (au fost meciuri in care cineva a jucat bine pana la sfarsit cand a clacat si s-a pierdut meciul din cauza lui. Si, in loc sa-si asume responsabilitatea, replica e: “daca nu jucam eu bine, nu ajungeam pana aici”)

    4. CONCENTRAREA in timpul meciului – un alt element “vital”. Aceasta nu trebuie sa fie ‘constanta’, ci crescatoare (Doamne feri sa fie descrescatoare!). In meciurile ‘la sange’ concentrarea trebuie sa atinga punctul culminant pe finalul meciului.

    5. Motive ‘lame’ de genul: norocul, Roshan, IceFrog, creepsi de la scourge is mai tari, eroul X e imba… sunt intr-adevar niste dezavantaje uneori, insa alterneaza. Focusul trebuie sa fie asupra scopului final, nu asupra unor elemente care influenteaza (de cele mai multe ori) foarte putin rezultatul final.

    6. Cum spunea si Adi la un moment dat, sa nu uitam totusi ca este un joc in cele din urma, ca trebuie sa ne si simtim bine, ca trebuie sa tinem cont ‘de rezistenta psihica’ a unuia sau a altuia, ca nu toti suntem la fel, sa fim toleranti dar, in acelasi timp sa nu ne lasam manipulati de fitzele lui X sau Y.

    Si probabil imi scapa acum multe chestii, oricum mai lamurim noi dintre ele, vineri, face to face, 1 vs 1, la Roshan sau oriunde altundeva pe rau… :)

    Si un filmulet din zilele de inceput ale Dotei… un lucru cu care sigur suntem toti de acord… :)

  23. 23 AlinNo Gravatar Jul 10th, 2009 la 9:16 am

    Da…referitor la punctul 4. CONCENTRAREA …pe la 3 noaptea…cand iti pica ochii pe tastatura e cam greu sa fi “concentrat”…
    Si as dori un ban la insulte si injuraturi :D

  24. 24 AlinNo Gravatar Jul 10th, 2009 la 9:18 am

    ArmagheddonNo Iul 8th, 2009 la 11:17 am
    @gheara:
    ai 10 buline roz de la mine :) )

    De ce roz ma? Sugerezi ceva prin asta? ;;)

  25. 25 LaurentiuNo Gravatar Jul 10th, 2009 la 9:31 am

    @alin – de acord ca la ora 3 noaptea deja esti obosit (tine cont totusi ca nu incepem la 3…). Si nu crezi ca e o diferenta intre:

    1. ‘e 3 noaptea si oricum nu ma pot concentra’ si
    2. ‘chiar daca e 3 noaptea trebuie sa ma concentrez cat mai bine’

    Nu degeaba tot repet: ATITUDINEA potrivita, ATITUDINEA! Asta e ceea ce vreau sa vad in primul rand de la tot poporul. :)

  26. 26 LaurentiuNo Gravatar Jul 10th, 2009 la 9:32 am

    De ce te miri ca i-a oferit buline roz? Nu stiai ca PINK IS THE COLOR OF POWER?!

  27. 27 ArmagheddonNo Gravatar Jul 10th, 2009 la 12:29 pm

    @Alin:

    intruss zicea de concentrare pe parcursul unui meci, nu de-a lungul serii: pe final, cand un moment de ne-atentie poate schimba rezultatul meciului, trebuie sa fii mai de concentrat ca la inceput…

    ora 3 e pentru toti, nu numai pt tine :)

  28. 28 AlinNo Gravatar Jul 10th, 2009 la 6:51 pm

    :) ) Da mai, eu si la ora 3 cunt concentrat 100% la meci, dar capacitatea mea de reactie e 60% :) )
    Si o fi ora 3 pt toti…dar nu toti aceasi ora de trezire, nu toata lumea isi permite sa se scoale la ora 13:00 ….cum mai fac unii… :p

  29. 29 DANYNo Gravatar Jun 20th, 2010 la 4:22 pm

    Mie imi place super mult dota, joc pe Garena,dar in ultimul timp as vrea sa ma las pentru ca: De cate ori intru intr-un joc dupa 5 minute toti zic: kas nub k nu stiu sa joc… cine imi poate spune cum imi pot imbunatati stilul de joc plz! Si nu e vorba k nu ma joc de mult timp dota m joc de 2 ani :) )

Lasa o replica






Despre autor



Laurentiu Bancu pe trotineta [...] dand o tura prin viata.



Cele mai interesante subiecte



Aboneaza-te la blog